Vezetés támogató rendszerek kalibrálása (ADAS)
A biztonság elengedhetetlen!
Az autóipar rohamos fejlődése egyértelműen az önvezető gépjárművek irányába mutat, a folyamatos teszteléseknek és fejlesztéseknek hála lépésről-lépésre közelebb kerülünk a vezető nélküli gépjárművekhez. Ebben a dinamikus fejlődésben nagy szerepet kap az autóüvegezés is. Hogy miért? Lássuk!
Kezdetben egyszerű komfort felszerelésként jelentek meg a fűthető szélvédők, amelyek a téli fagyos időjárásban vannak segítségünkre, valamint az esőérzékelő szenzorok, amelyek az esőzés erősségétől függően képesek az ablaktörlőt bekapcsolni. Ha tovább haladunk az időben, akkor találkozhatunk a HEAD-UP kiegészítővel, amely a sofőr számára hasznos információkat (sebesség, navigáció, stb.) vetít ki a szélvédőre, egy szélvédőre ragasztott átlátszó fólia által, így tekintetünket az útról le sem kell vennünk, mégis szükséges információkhoz jutunk.
És ez az a pont, amikor minden megváltozott… Már nem a komfort az egyetlen szempont, hanem előtérbe kerül a BIZTONSÁG. Ezt követően az autóipari fejlesztések a megelőzés, biztonság jegyében haladnak az önvezetés irányába.
ADAS - Vezetőtámogató rendszer
Ma már a jövő korszerű autóinak fontos eleme a ADAS (vezetőtámogató rendszer), amely növeli a biztonságot a figyelmet elvonó tényezők csökkentése által, illetve egyszerűsíti a járművezetést az ismétlődő vagy bonyolult műveletek leegyszerűsítésével.
Az ADAS rendszereket két nagy csoportra osztjuk:
- Aktív rendszer: amely alkalmas fizikailag is beavatkozni veszély érzékelése esetén.
- Passzív rendszer: amely hang- és fényjelzések használatával időben figyelmeztet egy baleset elkerülésére.
Néhány ADAS rendszer:
- LKAS- Lane Keep Assist System: Sávtartó rendszer, az egyik leggyakoribb vezetőtámogató rendszer. Segít, hogy a gépjármű a kijelölt sávban maradjon és abból ne térjen ki, elkerülendő egy frontális ütközést vagy az úttestet elhagyva árokba hajtást. Ez az aktív rendszer akár 1 percig is képes a kormányt egyenesen tartani.
- ALC- Adaptiv Light Control: Fény és útviszonyokhoz alkalmazkodó fényszórók, amelyek segítségével nemcsak a vezető fog jól látni, de a szembejövőt sem fogja elvakítani a fény.
- TSR- Traffic Sign Recognition: A táblafelismerő rendszer észleli a közlekedési jelzőtáblákat, és az azokon közölt információt megjeleníti az autó műszerfalán vagy szélvédőre vetített kijelzőjén.
- PPS- Pedestrion Protection System: Gyalogosfelismerő rendszer, amely a szélvédő mögött elhelyezett kameráknak köszönhetően felismeri azt a helyzetet, hogy egy ember került a gépjármű elé. Amennyiben sebesség és távolság tekintetében vészhelyzetet diagnosztizál, úgy lefékezi a gépjárművet a baleset elkerülése érdekében.
- EBA- Emergency Brake Assistant: Vészfékasszisztens. A balesetek legnagyobb százalékában úgynevezett utoléréses koccanással találkozunk, amely főbb okozója a nem megfelelő távolság felmérése a gépjárművek között, valamint pillanatnyi nem odafigyelés. Ezzel a rendszerrel, akár teljesen le lehet fékezni az autót még azelőtt, hogy az ütközés bekövetkezhetne.
Ezek talán napjaink leggyakoribb és leghatékonyabb rendszerei, ám a folyamatos innovációnak köszönhetően a vezetőtámogató rendszerek napról-napra változnak. Jellemzően már a leghétköznapibb gépjárművekben is alapfelszerelésekként jelentkeznek.
Jelentőségüket és baleset megelőzési hatékonyságukat is alátámasztja az az EU szabályozás, amely szerint 2022 májusától minden gépjármű a fenti rendszerekkel kötelezően fel kell, hogy legyen szerelve. Így egyre gyakrabban kell számolnunk velük szélvédőjavítás és csere esetén is.
Kamerás szélvédők cseréje
Kő vagy egyéb tárgy által okozott sérülések a szélvédőn, a szélvédő elrepedését, törést okozhatják. Vannak esetek, amikor megfelelő technológiával ezek a sérülések javíthatóak a szélvédő cseréje nélkül, ám előfordul, hogy csak a csere jelenthet megoldást.
Szélvédő szerelésekor ügyelnünk kell a vezetőtámogató rendszerekre, hiszen ezek az eszközök elmozdulhatnak, meghibásodhatnak vagy előfordulhat, hogy nem megfelelő helyre kerülnek visszaépítésre. Mivel rendkívül precíz kamerákról van szó, így 1-2 mm-es elmozdulás vagy nem megfelelő rögzítés is komoly problémákhoz vezethet. Ezen eszközök biztonságos és pontos működése érdekében kalibrálás javasolt, mely erre rendszeresített diagnosztikai eszközzel végezhető el.
Az UnoGlass rendelkezik korszerű diagnosztikai műszerrel, amellyel a szélvédőcsere után az újrakalibrálást el tudjuk végezni. Gépjármű típustól függően 2 féle kalibrálási metódust különböztetünk meg: dinamikus, forgalomban történő kalibrálást és statikus, műhelyben segédeszközökkel történő kalibrálást.
A szélvédő cseréje esetén a sikeres kalibrálás és hibátlan működés fontos része a megfelelő minőségű és gyártmányú alkatrészek. Ezekben az esetekben különösen fontos, hogy prémium minőségű gyári beszállító termékeit használjuk fel a szerelés során. Ettől eltérve akár a kalibrálás sikertelensége is előfordulhat.
A sikeresen elvégzett kalibrálást követően a gépjármű biztonsággal állhat vissza a forgalomba, hogy minimálisra csökkentve a balesetveszélyt haladhasson tovább. A műszeres vizsgálatot és beállítást követően egy adatlapot, dokumentumot állítunk ki a SIKERES KALIBRÁLÁSRÓL
Munkafelvétel
Casco
06.30.7488.479
casco@unoglass.hu